lördag 10 september 2016

Filmfrossa

Åh Garbo den gudomliga! Såg Kameliadamen och den var stel och fattig som film men Garbo var fantastisk som vanligt. Hon spelade ett lyxfnask under 1800 talet som inledde ett kärleksförhållande med en man vid namn Armand Duval. Hon lovade att lämna sitt liv som prostituerad i Paris men sen kom Armands far till Marguerite och ville att hon skulle lämna Armand för hon förde vanära över släkten. Marguerite gjorde då som han sa. Jag ska inte berätta mer men det var en intressant historia. Kostym och mask var bra också. Filmen var från 1936 regisserad av George Cukor. Efter det såg jag Regrouping av Lizzie Bordon som handlade om en grupp feminister på 70-talet. De ansåg att det personliga var politiskt och skulle leva på ett sånt sätt så de slapp undan förtrycket från män. Trots att många av dem var heterosexuella hade de sex med kvinnor trots att de inte var attraherade bara för sakens skull och att komma undan män. Den var experimentell och annorlunda.  I torsdags såg jag Working Girls också regisserad av Lizzie Bordon. Den handlade om en bordell på Manhattan på 80-talet. Det var som ett kammarspel med gott om kärlekslöst sex och krass nakenhet. Lizzie Borden tog sitt namn efter en känd yxmörderska på 1800-talet. Jag vill se fler filmer av Borden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.